NL EN
DONEER NU!

Van Ooijen gaat aan de slag met alcoholmarketing richting jongeren

8 mei 2022

In de Mediawet is alcoholreclame op publieke en commerciële omroepen verboden tussen 6 uur ’s ochtends en 21 uur ’s avonds: de tijd dat kinderen naar de tv kijken. Deze bepaling geldt niet voor influencers op sociale media die reclame maken voor alcohol. Hun posts kunnen dan ook de hele dag bekeken worden.

Volgens de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken -geen wet, maar zelfregulering door de industrie- moet de influencer die reclame maakt voor alcoholmerken er wel bij zetten dat het reclame is en een hashtag toevoegen met #geen18geenalcohol.

Een tweede eis in die code is dat alcoholreclame alleen verspreid mag worden onder 18-plussers. De kijker moet zelf verklaren dat hij ouder is dan 18 jaar, en als dat niet mogelijk is, dan moet de adverteerder zorgen dat het publiek niet voor meer dan 25% uit minderjarigen bestaat. Volgens Hanneke Hendriks van de Radboud Universiteit functioneren die leeftijdsfilters niet. “Kinderen vinken gewoon aan dat ze 18 of ouder zijn bij het maken van een account.”

Om het nog ingewikkelder te maken, gelden voor ‘vrijblijvende samenwerkingen’ weer andere regels dan voor betaalde alcoholreclame. Als influencers gratis spullen toegestuurd krijgen, dan is het aan henzelf om te bepalen wat ze daarmee doen. Tonen zij dit op sociale media, dan is het technisch gezien geen reclame. In de Mediawet heet dat ‘productplaatsing’ en dit mag met alcohol ook niet tussen 6 uur en 21 uur. Geldt dat dan niet voor sociale media? Hendriks: “Dat is niet zo duidelijk. Grote YouTubers vallen bijvoorbeeld wel onder de Mediawet, maar andere influencers weer niet. En wie controleert het?”

Woordvoerder Martijn den Dekker van het Commissariaat voor de Media laat weten: ”De Mediawet geldt voor influencers die video’s maken. Wij noemen dat video-uploaders.” Alleen geeft de Mediawet dus helaas niet aan welke ‘video-uploaders’ er nou wel of niet onder de wet vallen. Daarom heeft het CvdM recent zelf maar beleid opgesteld. Den Dekker: “Later deze maand informeren we de markt over hoe dit beleid eruitziet en wat dit betekent voor de video-uploaders.“

Dat kinderen in aanraking komen met alcoholmarketing is natuurlijk echt niet de bedoeling, volgens staatssecretaris Maarten van Ooijen. "Daar moeten we nog harder mee aan de slag in onze nieuwe plannen." Zijn ministerie heeft een onderzoek lopen naar het bereik van minderjarigen door alcoholmarketing via social media. "Dat rapport wordt verwacht in juni." Na de zomer komt Van Ooijen met een nieuwe aanpak om problematisch alcoholgebruik verder terug te dringen.

Bron: kro-ncrv.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl