NL EN
DONEER NU!

Overheid start nieuwe BoB-campagne: Top, jij blijft BoB!

9 december 2024

Overheid start nieuwe BoB-campagne: Top, jij blijft BoB! Vanavond start minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) een nieuwe BoB-campagne met nieuwe video's en een nieuwe slogan.

Tot nu toe ging de BoB-campagne vooral over het normaliseren van de BoB: als je met de auto ergens heen gaat, blijft altijd één van de inzittenden nuchter. Mensen werden aangemoedigd om van tevoren af te spreken wie dat zou worden, en later ook om hardop te zeggen tegen anderen dat zij de BoB zijn.

Dit jaar neemt BoB een nieuwe afslag: de boodschap is nu vooral om vol te houden. Want iedereen kent het: soms is het lastig om boven de muziek uit te schreeuwen dat je BoBt, soms kom je ergens waar onverwacht opeens alcohol wordt geschonken. Uit een vandaag gepubliceerde flitspeiling van PanelWizard Direct blijkt dat 30% van de BoBs regelmatig in de verleiding wordt gebracht om alcohol te drinken. 25% van de BoBs geeft aan dat ze ‘grappige opmerkingen’ krijgen als ze niet drinken.

Diezelfde peiling laat zien dat meer dan 20% van de BoBs vindt dat hun inzet meer erkenning verdient. Dat kan met een simpel bedankje, maar ook door bijvoorbeeld ook door de parkeerkosten te betalen. Tegelijkertijd wordt al 70% van de BoBs bedankt, voornamelijk in woorden.

De BoB-campagne is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de campagnepartners. Dat zijn provincies, gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, TeamAlert, politie, Ministerie van Justitie en Veiligheid, CBR en OM.

De BoB-campagne bestaat al sinds 2001. Van oorsprong is het een Belgische campagne tegen drank in het verkeer. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is het onduidelijk of de campagne zelf ook echt bijdraagt aan de vermindering van alcohol in het verkeer.

Bronnen: rijksoverheid.nl en swov.nl.

flitspeilingbob2024.pdfflitspeilingbob2024.pdf (1,08 MB)

Laatste nieuws