NL EN
DONEER NU!

Grote influencers moeten zich binnenkort ook aan reclameregels houden

17 mei 2022

Populaire influencers met meer dan 500.000 volgers en abonnees op platforms als Youtube, Instagram en TikTok moeten zich vanaf 1 juli houden aan strengere reclameregels. Dat heeft het Commissariaat voor de Media vandaag bekendgemaakt.

De influencers die aan de voorwaarden voldoen moeten zich laten registreren en vallen voortaan onder actief toezicht van het Commissariaat voor de Media. De hoge grens van volgers en abonnees dient ook om het Commissariaat eerst ervaring op te laten doen. Het kan zijn dat in een later stadium ook influencers met minder volgers eronder gaan vallen.

Als influencers in hun video's reclame maken, moet dat duidelijk worden aangegeven. Sluikreclame is verboden en sponsors moeten duidelijk herkenbaar zijn. Dat geldt ook voor het noemen of tonen van producten om ze te promoten. Voor reclame die gericht is op kinderen gelden extra strenge regels. Daarin mag geen reclame gemaakt worden voor chocolade, snoep en alcohol. Verder moet altijd duidelijk zijn wie de video heeft geplaatst.

De regels zijn vooral bedoeld om jongeren te beschermen. Zij kijken minder televisie, maar zijn steeds actiever op sociale media. Om jongeren ook daar te beschermen tegen ongewenste reclamepraktijken, stelde de EU daar in 2020 richtlijnen voor op. Dit is de Nederlandse invulling daarvan.

Bron: nos.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl