NL EN
DONEER NU!

Slijterijen verkopen minder door sluiting horeca

24 maart 2020

Omdat alle cafés en restaurants dicht zijn, gaat thuis de fles wat vaker open. Maar dat betekent niet dat het gouden tijden zijn voor de slijterij en de wijnwinkel op de hoek. Integendeel.

"De gemiddelde slijter verkoopt 30% van zijn volume aan horecabedrijven", weet Ron Andes van de Koninklijke SlijtersUnie. Maar er zijn meer inkomsten weggevallen. Thuis worden geen diners meer georganiseerd, huwelijken en familiefeesten zijn van de baan, net als bedrijfsborrels.”

Andes: “En dan hebben de wijnwinkels en slijterijen er ook nog eens extra concurrentie bijgekregen,”. Want de thuisdrinker kan ook terecht bij groothandels als Makro, Hanos en Sligro. Een woordvoerder van Sligro ontkent overigens dat consumenten wijn komen hamsteren.

Toch tellen de wijnondernemers hun zegeningen. "Ik ben veel omzet kwijt, maar ik heb tenminste nog een winkel die goed draait", besluit wijnondernemer Hans van den Doel.

Stadswijnkelder Berns in Heerlen probeert online iets meer omzet te genereren. "Zo rekenen wij in heel Parkstad geen bezorgkosten. Je wilt de klant ook tegemoet komen."

Bronnen: rtlnieuws.nl en limburger.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl