NL EN
DONEER NU!

Commissariaat voor de Media reageert op klacht STAP over La Trappe in Het Klokhuis

19 september 2018

Commissariaat voor de Media reageert op klacht STAP over La Trappe in Het Klokhuis Het Commissariaat voor de Media heeft een bericht op haar site gezet naar aanleiding van het persbericht van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP over een uitzending van Het Klokhuis, waarin aandacht werd geschonken aan trappistenbier. Het Commissariaat zegt zorgvuldig naar de uitzending gekeken te hebben en geen aanleiding te zien om op te treden tegen de NTR.

Het is – aldus het Commissariaat - de redactionele keuze van de NTR om te bepalen welke onderwerpen aan bod komen in het media-aanbod dat de omroep uitzendt. Maar het Commissariaat bevestigt ook dat product placement en sluikreclame bij de publieke omroep verboden zijn.

De NTR heeft – aldus het Commissariaat - desgevraagd bevestigd dat er geen enkele betaling heeft plaatsgevonden voor het uitzenden van het item. Mede gezien deze verklaring en het feit dat er volgens het Commissariaat geen sprake is van sluikreclame, ziet de toezichthouder nu geen aanleiding om stappen te ondernemen.

Wim van Dalen, directeur van STAP, wijst erop dat La Trappe 7 minuten aandacht in het programma heeft gekregen. "Of ervoor betaald is weet ik niet, maar zoveel minuten prime time zendtijd is behoorlijk wat waard." En het eerder aangevoerde argument dat Het Klokhuis bewust heeft geprobeerd het merk La Trappe buiten beeld te houden, vindt Van Dalen makkelijk te weerleggen. "Op internet is de aflevering verwijderd en niet meer te bekijken, maar er zijn nog drie foto’s van deze aflevering van Het Klokhuis te vinden. Allemaal met het merk La Trappe in beeld. En allemaal op attributen die zo weg te halen zijn, zoals een flesje, een glas, een reclamebord. Waarom zijn die merchandisingartikelen zo uitdrukkelijk in beeld?"

Van Dalen: "Het Commissariaat voor de Media wil graag met ons in gesprek over de bescherming van minderjarigen. Op die uitnodiging zullen wij natuurlijk ingaan. Maar ik wil ook graag praten over de manieren waarop alcoholproducenten jongeren proberen te bereiken met hun marketingboodschap."

Bron: cvdm.nl.

Laatste nieuws