NL EN
DONEER NU!

Met name de Amsterdamse horeca merkte Dry January

1 februari 2023

Op veel plekken in Amsterdam merkten horecaondernemers de populariteit van Dry January, de jaarlijkse challenge om een maand lang geen alcohol te drinken.

Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) was de animo in de hoofdstad groter dan in de rest van het land. “Dry January leek dit jaar populairder dan voor de coronaperiode.” Dat gold volgens Pim Evers van KHN Amsterdam vooral voor cafés, restaurants en hotels.

Riad Farhat van de Drie Wijzen uit Oost merkt, net als alle andere horecaondernemers die Het Parool sprak, dat alcoholvrij de laatste jaren überhaupt meer in trek is. “Het is echt een trend,” zegt hij.

Daartegenover staat dat er op veel plekken ook wél veel alcohol genuttigd werd. “Januari is oorspronkelijk een wat rustigere maand, zo na de feestdagen,” zegt Van der Geest. “Maar het was hier drukker dan ooit.”

Alcohol volledig vervangen, dat zien de horecaondernemers zo snel nog niet gebeuren. “Als puntje bij paaltje komt, zitten de mensen bij de eerste zonnestralen met hun jas op het terras,” zegt Wouters. “En dan bestellen ze gewoon rosé. Tja, zo zijn Amsterdammers ook wel weer.”

Bron: parool.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl