NL EN
DONEER NU!

Afzet no-lo dranken groeit snel

24 december 2022

De verkoop van dranken met geen of weinig alcohol is het afgelopen jaar met 7% gegroeid naar meer dan $11 miljard het afgelopen jaar. In 2018 bedroeg de marktwaarde nog $8 miljard. Dat meldt de ISWR, een Brits onderzoeksbureau, na een analyse van data uit 10 focusmarkten.

Het groeitempo van no-lo dranken zal de komende 4 jaar, die van de afgelopen 4 jaar overtreffen. De verkoop van alcoholvrije dranken zorgt voor 90% van de totale groei. Lo-alcohol dranken groeien minder snel, schrijven de onderzoekers.

Volgens de onderzoekers zijn meer smaken, betere productietechnieken en meer momenten waarop alcoholvrije drankjes gedronken kunnen worden belangrijke factoren voor de groeiende verkoop. Er zijn volgens de onderzoekers kansen voor een incrementele omzetgroei als consumenten worden geworven uit andere drankcategorieën zoals frisdrank en water.

Nu zijn ‘alcoholonthouders’, die helemaal geen alcohol drinken, goed voor 18% van de consumenten van no-lo dranken en hun aantal stijgt in de meeste markten. Het zijn vooral jonge drinkers boven de alcoholleeftijd die no-lo dranken consumeren. De groep ‘onthouders’ is het afgelopen jaar het meest van omvang veranderd, met in 9 van de 10 onderzochte landen een stijging.

Voor het onderzoek werd gekeken naar Australië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan, Zuid-Afrika, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de VS.

no-and-low-alcohol-category-value-surpasses-11bn-in-2022.-.pdfno-and-low-alcohol-category-value-surpasses-11bn-in-2022.-.pdf (111 kB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl