NL EN
DONEER NU!

Promotiemeisjes van Heineken verkopen bier met hun lichaam

24 maart 2018

Promotiemeisjes van Heineken verkopen bier met hun lichaam Om de bierverkoop te stimuleren zet Heineken in 10 Afrikaanse landen promotiemeisjes in. Dat blijkt uit een nieuw boek van Olivier van Beemen. Hij deed ruim vijf jaar onderzoek naar de activiteiten van Heineken in Afrika. Vandaag verschijnt zijn boek 'Bier voor Afrika. Het best bewaarde geheim van Heineken' bij Prometheus.

De promotiemeisjes krijgen bij hun werk te maken met ongewenste intimiteiten. "Onze werkgever vindt: als je de betastingen niet toestaat, moet je ander werk zoeken." Een deel van die meisjes is tegelijk prostituee, en gebruikt het aanprijzen van bier om in contact te komen met klanten. Bovendien worden de vrouwen onder druk gezet om met hun leidinggevende naar bed te gaan, maar dan zonder betaling.

Een oud-medewerker van Heineken in Nigeria, die bekend is met de problematiek, bevestigt dat dit gebeurt. "Ook op evenementen die Nigerian Breweries organiseert worden vaak jonge gastvrouwen ingehuurd en daar gebeurt hetzelfde. Seks wordt in Nigeria vaak als een transactie beschouwd, ook bij Heineken."

Een belemmering voor Heineken om de problematiek aan te pakken, was dat het bedrijf in Afrika een succesvol project was begonnen met gratis aidsremmers voor eigen personeel en hun gezinsleden. "Het gaf onze mensen in de Verenigde Staten een prima verhaal. Niemand zag het zitten dat te doorkruisen met Afrikaanse promotiemeisjes die onder erbarmelijke omstandigheden ons bier moesten verkopen. Dat werd liever afgedaan als een lokaal gebruik. Zo doen ze dat daar nu eenmaal."

Zo doet Heineken, achttien jaar na de eerste meldingen van misstanden, nog altijd een beroep op jonge vrouwen die hun lichaam gebruiken om de bierverkoop op te krikken. "Het is een marketingstrategie om bier te seksualiseren", zegt de Nigeriaanse onderzoeker Dumbili. "Het bevestigt bierdrinken als een mannelijke, heteroseksuele bezigheid."

De bierbrouwer erkent - in reactie op dit verhaal in NRC Handelsblad - dat seksuele intimidatie "meer aandacht verdient dan het de afgelopen jaren van ons en andere belanghebbenden heeft gekregen." De brouwer belooft meer te gaan doen tegen misstanden die promotiemedewerksters in Afrikaanse landen aan den lijve ondervinden.

Bronnen: nrc.nl en msn.com.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl