NL EN
DONEER NU!

Alcoholmarketing op sociale media

28 november 2017

Alcoholmarketing op sociale media Het European Center for Monitoring Alcohol Monitoring, EUCAM, publiceerde onlangs een nieuwe literatuurstudie over alcoholmarketing op sociale media. Het overzicht, geschreven door Amber Simons en Wim van Dalen, gaat in op de omvang en inhoud van alcoholmarketing via sociale media en de impact ervan op jonge mensen.

Het belangrijkste doel van de studie is om een beschrijving te geven van de hoeveelheid alcoholmarketing waaraan jongeren via sociale media worden blootgesteld. Ook wordt ingegaan op de wijze waarop alcoholmerken sociale media gebruiken. Bijvoorbeeld door merkreclame te plaatsen. Maar er is ook sprake van promotie in door gebruikers zelf geplaatste berichten, bijvoorbeeld een selfie met een fles drank of een retweet van een bericht van een alcoholmerk. De resultaten laten zien dat het volume en de inhoud van alcoholmarketing tussen de diverse studies verschillen, maar dat door gebruikers zelf geplaatste inhoud een niet te onderschatten onderdeel is van alcoholmarketing op sociale media.

In het literatuuroverzicht wordt vastgesteld dat in de alcoholmarketingboodschappen veel gewerkt wordt met humor en verwijzingen naar sociaal succes en jongerenvenementen. Dat trekt jongeren aan en op die manier kunnen de alcoholmerken worden gepromoot. Er zijn nauwelijks regels voor sociale media. En de bestaande voorschriften zijn moeilijk te handhaven en ondoeltreffend om jongeren te beschermen.

Uit deze literatuurstudie kan worden geconcludeerd dat alcoholmarketing via sociale media een relatief nieuw fenomeen is en dat de impact ervan op het drinkgedrag van jongeren zeer serieus moet worden genomen. Effectieve regelgeving om de impact van alcoholmarketing op sociale media te verminderen lijkt een logische stap gezien de groeiende gebruikersaantallen van dergelijke media.

Bron: eucam.info.

Laatste nieuws