NL EN
DONEER NU!

Wat te doen in de slijterij met klanten met alcoholproblemen?

26 oktober 2022

Slijterij-medewerkers vinden dat ze eigenlijk geen mogelijkheden hebben drank te weigeren aan klanten met een ernstige alcoholverslaving. Medewerkers geven de sterke drank daarom 'maar gewoon' mee: "We hebben geen handvatten om hen te helpen." En daar moet snel verandering in komen, zeggen ze tegen EénVandaag.

De 21-jarige student Emma werkt een paar dagen per week in een ketenslijterij. Zij en haar collega's zien regelmatig mensen in de winkel komen die zich letterlijk de vernieling in drinken. "Ik zie hier mensen die structureel enorme hoeveelheden drank halen. Dan heb je het bijvoorbeeld over 6 flessen sterke drank in 1 week, elke dag weer één", vertelt ze. Zij wil scholing om problemen te signaleren.

Er zijn overigens zelfstandige slijters die er wel raad mee weten en geen drank meegeven aan klanten met een alcoholprobleem.

Het Trimbos-Instituut pleit voor een protocol in slijterijen wanneer ernstig drankmisbruik door klanten wordt vermoed. "We zouden zo'n protocol zeker zinvol vinden", onderstreept Maddy Blokland van het kenniscentrum. "Daarmee kun je medewerkers handvatten geven voor het contact met klanten waarvan zij denken dat er een alcoholprobleem bestaat, of in de maak is", legt ze uit. Ook een mogelijkheid is een folder over risicogebruik.

Ervaringsdeskundige Hans, zelf tot kort geleden een zeer zware drinker, denkt dat een folder of een goedbedoeld gesprekje in de winkel niet helpt. Hij voelt meer voor gezondheidswaarschuwingen op flessen, zoals op tabak.

Eus Peters van de Raad Nederlandse Detailhandel is wel vóór een protocol en 'een gesprek aangaan'. Hans’ voorstel om gezondheidswaarschuwingen op flessen te verplichten ziet hij niet zitten. En áls je dat doet, zegt Peters, moet je het Europees regelen.

Sandra van Ginneken van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP wijst - in een reactie op het programma van EénVandaag - erop dat in een slijterij altijd iemand moet zijn die een Diploma Sociale Hygiëne heeft. "Daarin wordt je geleerd met dit soort klanten verstandig om te gaan. Kwestie dus van implementatie." Extra gezondheidswaarschuwingen op drankflessen kan volgens haar wel zinvol zijn.

Bronnen: avrotros.nl en twitter.com.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl