NL EN
DONEER NU!

Kans dat jongeren alcoholreclame zien is nog steeds aanzienlijk

17 april 2025

Vandaag heeft staatssecretaris Vincent Karremans onder meer het rapport Monitor Alcoholmarketing 2024 naar de Tweede Kamer gestuurd. Het rapport – opgesteld door onderzoeksbureau Panteia - geeft inzicht in de hoeveelheid alcoholreclame waaraan jongeren blootgesteld worden en in de naleving van de zelfregulering en de codes rond de inzet van influencers.

In deze monitor is gekeken naar de media (tv, jongerenwebsites, YouTube, TikTok en Instagram) en naar fysieke locaties (supermarkten, sportevenementen, bioscopen, buitenreclame en recreatievoorzieningen). Dit jaar is bij supermarkten ook gekeken naar reclames in de winkel.

Uit de monitor blijkt dat er nauwelijks tot geen reclame specifiek gericht is op minderjarigen. Tegelijkertijd blijkt dat de kans nog steeds aanzienlijk is dat minderjarigen in de praktijk alcoholreclame zien. Denk aan reclames in de buitenruimte, sponsoring van sportevenementen en -wedstrijden en alcoholreclames die na 21.00 op tv worden getoond. Zo zijn met reclames bij sommige EK voetbalwedstrijden ruim 600.000 minderjarigen bereikt.

Uit de Monitor 2024 blijkt dat het aantal alcoholreclames min of meer gelijk is gebleven. Alleen bij veelbekeken televisieprogramma’s na 21:00 uur is een kleine toename zichtbaar. Alhoewel er geen gerichte targeting van jongeren lijkt te zijn, zien de onderzoekers wel bepaalde marketingstrategieën die jongeren indirect aanspreken. Merken maken bijvoorbeeld in reclames gebruik van populaire artiesten als Snelle en Camila Cabello.

Het rapport noemt ook als aandachtspunt dat het niet altijd duidelijk is of influencers op social media gesponsord worden of niet. Daarbij komt dat minderjarigen op social media gemakkelijk in aanraking komen met reclame als zij niet eerlijk zijn over hun leeftijd op hun social media account.

De conclusie van de Monitor is dat de huidige regelgeving lijkt te worden nageleefd, maar dat niet te voorkomen is dat alcoholmarketing minderjarigen bereikt. De onderzoekers adviseren het kabinet influencers meer te (laten) controleren en het 25-procentcriterium voor content gericht op jongeren te herzien. Daarnaast vinden zij het wenselijk de impact van supermarktacties en winacties verder te onderzoeken. Tot slot zou de regulering van alcoholmarketing rondom sportevenementen en via buitenreclame kunnen worden aangescherpt.

De staatssecretaris geeft in zijn brief slechts aan dat hij in het kader van de Samenhangende Preventiestrategie met de industrie en verstrekkers afspraken wil maken over het beperken van alcoholmarketing.

Bron: rijksoverheid.nl.

Kans dat jongeren alcoholreclame zien is nog steeds aanzienlijk

monitor-alcoholmarketing-2024.pdfmonitor-alcoholmarketing-2024.pdf (1,92 MB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl