NL EN
DONEER NU!

Studie: “Marketing via sociale media leidt tot toename alcoholgebruik”

31 mei 2019

Uit een onderzoek van het National Drug Research Institute bleek dat Australische jongeren die frequent worden blootgesteld aan alcoholmarketing op sociale media zoals Facebook, YouTube en Twitter, 13 tot 40% meer alcohol consumeren dan hun leeftijdsgenoten die niet aan dergelijke berichten worden blootgesteld.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Dr. Tina Lam van het Monak Addiction Research Center. Zij bestudeerde online verzamelde enquêtegegevens van 301 Australische jongeren die verslag deden van hun drinkgedrag en hun betrokkenheid bij alcoholmarketing op sociale media. "Wanneer alcoholmarketing, zoals het dragen van merkartikelen, via sociale media wordt gedeeld door vertrouwde bronnen, zoals vrienden, werd het minder snel als reclame gezien en waren de jongeren eerder geneigd om attitudes ten opzichte van alcohol in hun levensstijl op te nemen," aldus Lam.

De studie toont aan dat een verhoogde betrokkenheid bij alcoholgerelateerde inhoud op sociale media de alcoholconsumptie verhoogde van 2,6 tot 4,5 standaardglazen alcohol.

Bron: thecityjournal.net.

Laatste nieuws