NL EN
DONEER NU!

Boodschap AAN-campagne begint aan te slaan

1 november 2024

De Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) start volgende week voor het vijfde jaar haar landelijke en regionale campagne ‘Zien drinken, doet drinken’. Het doel van de campagne is om ouders ervan bewust te maken dat hun drinkgedrag van invloed is op het toekomstig drinkgedrag van hun kinderen. Het campagneadvies luidt dan ook: ‘Drink geen alcohol als je kinderen erbij zijn’.

Uit onderzoek blijkt dat hoe vaker kinderen hun ouders zien drinken, des te jonger ze zelf willen gaan drinken. Het voorbeeldgedrag van ouders lijkt de verwachtingen van kinderen over alcohol al vanaf heel jonge leeftijd te beïnvloeden. De campagne wordt gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en duurt van 4 november tot en met 15 november 2024.

De voor ouders dikwijls lastige boodschap: ‘Drink geen alcohol als je kinderen erbij zijn’ wordt inmiddels door 1 op de 5 ouders in praktijk gebracht. Dat blijkt uit een recente peiling van onderzoeksbureau Breuer en Intraval en Kennispunt Twente. Ook bevestigt de meerderheid van de ouders dat ze bekend zijn met het feit dat kinderen het drinkgedrag van hun ouders kopiëren. Dit leidt echter vaak niet tot het gewenste gedrag: uit de peiling blijkt dat één op de vijf ouders (21%) aangeeft dat zij net zoveel en net zo vaak drinken waar hun kinderen bij zijn, als ze doen als er geen kinderen bij zijn. Eén op de drie ouders (37%) zegt minder te drinken in het bijzijn van hun kinderen.

Boodschap AAN-campagne begint aan te slaan

kruize---factsheet-zddd.pdfkruize---factsheet-zddd.pdf (70,3 kB)

Laatste nieuws