NL EN
DONEER NU!

Trimbos-instituut keert zich nu ook tegen blurring-pilot

9 maart 2016

Vandaag laat het Trimbos-instituut op haar website weten het experimenteren met mengvormen van horeca en detailhandel (blurring), waarbij alcohol op meer plaatsen verkrijgbaar is, om verschillende redenen geen goed idee te vinden.

De belangrijkste argumenten zijn:

- Blurring maakt dat de beschikbaarheid van alcohol toeneemt op plaatsen waar voorheen alcoholgebruik niet aan de orde was. Dat is om de volgende drie redenen ongewenst:
o Ten eerste is er een relatie tussen beschikbaarheid en problematisch alcoholgebruik (Babor e.a., 2010). Verschillende maatschappelijke partijen en overheden, waaronder gemeenten, werken al jaren aan het terugdringen van de beschikbaarheid van alcohol en andere problemen ten gevolge van te jong en overmatig alcoholgebruik. Blurring ondergraaft dit beleid.
o Daarnaast geeft een ruime beschikbaarheid in het dagelijkse leven een signaal dat alcohol eigenlijk overal wel bij hoort (denk bv. aan het wijntje bij de kapper), een norm die vanuit het oogpunt van volksgezondheid ongewenst is.
o Meer locaties waar alcohol wordt verkocht vraagt om een toename in de toezichtcapaciteit, capaciteit die er eigenlijk niet is. Gemeenten hebben hun handen al vol aan het toezicht houden op de horeca, evenementen, sportkantines, supermarkten, en slijterijen.

- Ook de verkeersveiligheid komt in het geding wanneer mensen tijdens het boodschappen doen spontaan een glas alcohol drinken en daarna weer met auto of fiets huiswaarts gaan.

- Verantwoord alcohol schenken is een vak. Leeftijdscontroles, hygiënemaatregelen, omgaan met lastige klanten, het zijn allemaal aspecten waar de nieuwe alcoholverkopers niet in geschoold zijn.

- De pilot is in strijd met de wet en de wet zal ook tijdens de pilot gehandhaafd moeten worden, zoals ook staatssecretaris Van Rijn in een brief heeft laten weten.

trimbos.pdftrimbos.pdf (56,0 kB)

Laatste nieuws