NL EN
DONEER NU!

Nieuw rapport over effect minimumprijs in Schotland

26 mei 2020

Vandaag is een nieuw rapport verschenen over het effect van minimumprijzen per alcoholeenheid (MUP) op de verkoop van alcohol in Schotland. Ditmaal heeft de Universiteit van Stirling data geanalyseerd en interviews gehouden om te onderzoeken wat de impact is van de MUP op kleine verkooppunten, dus niet op grote supermarktketens.

Uit het onderzoek, onder leiding van Martine Stead, blijkt dat de prijsmaatregel ervoor heeft gezorgd dat de winkeliers kleinere flessen bier en cider in hun zaak verkochten en dat het aanbod van multipacks is veranderd. Ook is het alcoholgehalte van de dranken in het assortiment soms omlaag gegaan.

De meeste dranken in de kleine levensmiddelenwinkels blijken conform de nieuwe regelgeving geprijsd te zijn. Vele waren al vóór de MUP inging 50P of meer per alcoholeenheid. Cider en perenwijn zijn door de MUP wel in prijs gestegen. De kleine winkeliers tonen zich over het algemeen tevreden: ze kunnen nu beter concurreren met de grote supermarktketens.

Belangrijk is ook wat niet gebeurde nadat de MUP werd geïntroduceerd:
- er waren geen ongeregeldheden in de winkels;
- er waren niet méér winkeldiefstallen;
- de premium producten stegen niet in prijs.

summary-report-small-retailers-evaluating-the-impact-of-alcohol-minimum-unit-pricing-in-scotland-observational-study-of-small-retailers.pdfsummary-report-small-retailers-evaluating-the-impact-of-alcohol-minimum-unit-pricing-in-scotland-observational-study-of-small-retailers.pdf (496 kB)

Laatste nieuws