NL EN
DONEER NU!

Proef met leeftijdsverificatiesysteem in Britse supermarkten

18 januari 2022

De supermarktketens Co-op, Tesco, Asda, Aldi en Morrisons gaan tot mei van dit jaar meedoen aan een proefproject van de Britse overheid, waarmee het Yoti leeftijdsverificatiesysteem wordt uitgeprobeerd bij de verkoop van alcohol.

Yoti, een digitaal identiteitsplatform dat wordt gebruikt door de National Health Service, beweert 's werelds meest nauwkeurige technologie voor het schatten van leeftijd te hebben ontwikkeld, door zijn AI-aangedreven algoritme te trainen om de leeftijd van gezichten te controleren. Bij 16- tot 20-jarigen is de nauwkeurigheid 1,5 jaar.

De technologie, die verschilt van gezichtsherkenning, zal worden ingebouwd in zelfbedieningsterminals van supermarkten, waarbij foto's worden gemaakt van de gezichten van de klanten (tenminste als ze daarmee hebben ingestemd). Die foto’s worden alleen gebruikt voor analyse en daarna meteen verwijderd.

Tijdens de proeven zullen de deelnemers ook gewoon hun ID moeten laten zien om te voldoen aan de huidige wet, die vereist dat klanten een rijbewijs met foto, paspoort of ander leeftijdsbewijs overleggen.

Aldi wil Yoti gaan gebruiken bij de zelfbedieningskassa’s. Iedereen die volgens Yoti ouder oogt dan 25 jaar kan dan alcoholhoudende drank kopen.

Bronnen: inews.co.uk en yorkshirepost.co.uk.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl