NL EN
DONEER NU!

STIVA gaat AI inzetten bij toets tv- en bioscoopreclame

18 juli 2023

Een AI-tool gaat de leeftijd van modellen in alcoholreclame controleren. Dat laat de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie, de lobby-organisatie van de alcoholbranche, weten.

Volgens de eigen regels van de alcoholbranche mag een adverteerder voor een reclame geen mensen inhuren die jonger lijken dan 25 jaar. Om er zeker van te zijn dat modellen voldoen aan die reclameregel, wil STIVA zijn nieuwe AI-tool met de naam No-Kno inzetten.

De tool gaat gebruikt worden bij de standaard toets van tv- en bioscoopreclames. Volgens Peter de Wolf van de STIVA gaat de service ook aangeboden worden voor print, outdoor, social media etc. Daarnaast gaat de STIVA dit ook inzetten bij uitingen waarbij ze zelf twijfel hebben.

De tool is op basis van ruim 100.000 gezichten getraind om de visuele leeftijd van personen vast te stellen. Dat is dus niet per se de daadwerkelijke leeftijd, maar hoe oud een persoon oogt.

Enige tijd terug ontstond er ophef over een poster van Heineken. Daarop stonden erg jong ogende modellen. De poster is toen ingetrokken. Degene die Heineken destijds wees op de te jonge modellen, Expert Alcoholpreventie Martijn Planken, heeft zo zijn bedenkingen bij de inzet van AI-systemen. "Een systeem is zo slim als je het zelf maakt". Hij denkt dat de marketeers van Heineken bij die poster destijds in elk geval expres het randje hebben opgezocht.

Bronnen: rtlnieuws.nl en EditieNL.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl