NL EN
DONEER NU!

Bierhistoricus: we willen weer meer bier uit de buurt, net als vroeger

11 juni 2017

Bier weerspiegelt het gedachtengoed van de samenleving waar het gebrouwen wordt, ontdekte historicus Leen Alberts. Zo zegt de huidige bierhype veel over onze hang naar kleinschaligheid en authenticiteit.

De bierbrouwerij geeft Alberts een prachtig zicht op het functioneren en de economie van een stad. "Bier had een enorm economisch belang. Steden als Amersfoort haalden meer dan de helft van hun belastinginkomsten uit accijns op bier. Het was een populaire melkkoe. Als er geld moest komen voor een oorlog, werden er opcenten op bier gezet."

De historicus denkt dat er in de late middeleeuwen een grote variëteit aan bier was. "Gezien de liters per dag zal er heel wat licht bier doorheen zijn gegaan. Maar sommige soorten haalden echt de 8% wel. Uit de 17de eeuw is bekend dat mensen 's morgens met licht begonnen en zwaar voor de avonden bewaarden."

"Rond 1980 hadden we in Nederland nog tien tot vijftien brouwers en was de smaak helemaal verpilst. Nu zijn er zeker vierhonderd Nederlandse brouwers en is het aanbod heel breed. Het heeft naar mijn gevoel te maken met de behoefte aan authenticiteit bij mensen. We willen puur, van herkenbare grondstoffen en het liefst uit de buurt. Bier past perfect in dat idee."

Bron: volkskrant.nl.

Laatste nieuws