NL EN
DONEER NU!

Heineken houdt vast aan inzet promotiemeisjes

26 november 2018

Bierbrouwer Heineken houdt vast aan de inzet van promotiemeisjes, die in bars en op straten klanten moeten verleiden meer bier te drinken. Dat zegt Heineken-ceo Jean-François van Boxmeer in een interview in het Financieel Dagblad.

Deze vorm van marketing is omstreden, aangezien dit jaar bleek dat veel Afrikaanse bierpromotiemeisjes seksueel worden belaagd. In westerse ogen is het dan ook een achterhaald instrument. Maar toch is afschaffing geen optie, maakt Van Boxmeer duidelijk.

"In sommige landen was er inderdaad een probleem", erkent Van Boxmeer. "Die vrouwen werken voor externe promotiebureaus en onze controle daarop was niet strikt genoeg." Ook laat hij weten dat in sommige landen die activiteiten zijn stopgezet. "We hebben onder meer onze codes herschreven, uniformen en kledingvoorschriften aangepast en we hebben de inzet van promotors laten controleren door een externe non-profitorganisatie. Over een jaar willen we dat nog eens doen."

"Promotiemeisjes zijn niet meer van deze tijd in West-Europa. Want #Metoo is een Westers fenomeen. Maar in Nigeria zijn er wel vrouwen die van zo’n job leven", aldus Van Boxmeer.

Bron: quotenet.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl