NL EN
DONEER NU!

Aanpassing 'spuitkotsspel'

9 februari 2023

Influencers Sam en Rijk Hofman hebben hun goed verkopende drankspel moeten aanpassen na juridische stappen. Het spel, Try Not To Spuitkots, beleefde sinds april vorig jaar twee edities die beide binnen een dag waren uitverkocht.

Die edities van het spel lieten een laveloze man zien die een krat Heineken omarmt. Na juridische dreigtaal van de brouwer is de verpakking aangepast. Volgens de bierbrouwer gaat het namelijk om 'inbreuk op merkrecht'. Ook moeten verwijzingen naar Heineken van verkoopkanalen op het internet af, waaronder Bol.com.

Gekko Agency BV, de uitgever van het spel, heeft beloofd de verwijzing naar Heineken te verwijderen. Inmiddels is het logo in online uitingen van de gebroeders Hofman op de meeste plaatsen verwijderd.

Sam en Rijk Hofman, niet te verwarren met hun oudere broer Tim van het BNNVARA-programma BOOS, richten zich in hun podcast BROERS op een jonge doelgroep.

Ethisch onverantwoord, zo vindt Martijn de Kemp, voorzitter van de Commissie Influencermarketing van brancheorganisatie DDMA. "Een substantieel deel van hun volgers is minderjarig. Die moet je niet middels een drankspel aanzetten tot overmatig drankgebruik."

Rob Bovens, alcoholonderzoeker aan de Universiteit van Tilburg, windt zich op over de proliferatie van drankspellen, die volgens hem haaks staat op overheidsbeleid dat drinken onder minderjarigen juist wil beperken.

Bron: bnr.nl.

Laatste nieuws