NL EN
DONEER NU!

Supermarkten en slijters merken populariteit Dry January

31 januari 2023

Supermarktketen Lidl zag dat er in januari minder alcohol werd gekocht en Plus en Gall & Gall merkten dat er deze maand meer vraag was naar alcoholvrije dranken.

Ook Wim Boekema, oprichter van de alcoholvrije slijterij Nix & Nix, ziet dat de Dry January challenge dit jaar meer leeft. "Na december is januari onze drukste maand."

Het toenemende aanbod van alcoholvrije alternatieven maakt het ook makkelijker om mee te doen aan Dry January, zegt Rob Bovens, alcoholonderzoeker aan de universiteit van Tilburg. Hij vindt overigens dat het nog beter is om helemaal weg te stappen van alcoholvrije varianten, omdat je dan alcohol drinken minder normaliseert, ook voor de jeugd. "Maar je hebt te maken met een samenleving waarin 80% drinkt. Mensen hebben een overgangsperiode nodig, ze zijn gewend om alcohol te drinken. Alcoholvrij is dan een eerste stap."

IkPas, de organisatie achter Dry January, ontving dit jaar ruim 25.000 aanmeldingen. En dan zijn er ook nog een heleboel mensen die zich niet aanmelden. "Er zijn heel veel mensen die het op eigen houtje doen, het is echt een hype geworden", zegt Bovens.

Het zijn volgens Bovens vooral 50-plussers die meedoen. Hoe ouder, hoe meer men drinkt. 60% procent van de 65-plussers drinkt elke dag. Bij mensen onder de 25 is dit maar 3 tot 4 procent. Ook is twee derde van de participanten vrouw. De challenge lijkt te helpen. Na de maand zonder alcohol drinkt een deelnemer gemiddeld bijna een derde minder. 6% stopt definitief.

Bron: nos.nl.

Laatste nieuws