NL EN
DONEER NU!

Verschuiving distributie-aandeel bier in horeca

1 september 2014

Verschuiving distributie-aandeel bier in horeca Er is een verschuiving in het distributie-aandeel van bier in de horeca. Jupiler en Hertog Jan stegen de afgelopen 4 jaar het sterkst. Het aandeel van Heineken daalde met bijna 4 procentpunt naar 34%. Dat blijkt uit cijfers van Datlinq.

Onder de overige merken in de top 10 groeit Bavaria en is Grolsch stabiel.
Verder valt de lokale dominantie op van een aantal biermerken. Zo zijn merken van Bavaria (19%) en AB InBev (37%) sterk vertegenwoordigd in Brabant. Grolsch is met 44% de absolute nummer 1 in Overijssel en Brand is met 26% het grootste merk in Limburg.

Bron: datlinq.nl.

NB: Het artikel in de Telegraaf over dit onderzoek vermeldde nieuwe cijfers over het aantal cafés in Nederland. Deze cijfers zijn niet juist. Volgens het Bedrijfschap Horeca en Catering zijn er nu 9.326 bedrijven in de categorie cafés. Een daling vergeleken met 2001, maar een veel minder grote daling dan de Telegraaf meldde. Bovendien zijn sommige bedrijven die in de categorie cafés stonden nu ingedeeld in de categorie café-restaurant of restaurant. Het aantal bedrijven in die twee categorieën is sinds 2001 gestegen.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl