NL EN
DONEER NU!

Belgische onderzoekers: "Totaalverbod op alcoholreclame noodzakelijk"

24 april 2019

Een totaalverbod op alcoholreclame is noodzakelijk om de volksgezondheid te verzekeren. Dat stellen onderzoekers van de universiteit van Gent in een nieuwe studie in opdracht van het Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO).

In België moet het zogenaamde ‘Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken’ de belangen ‘volksgezondheid” en “economie’ verenigen. De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) houdt toezicht op de naleving van de code en oordeelt over mogelijke overtredingen. Maar daar slaagt het volgens de onderzoekers niet in: de volksgezondheid wordt nauwelijks tot niet in acht genomen. "De JEP is een zelfregulerend orgaan van de industrie. Het is niet in hun belang om de volksgezondheid te beschermen", zegt Ruben Kramer, een van de onderzoekers.

Zo bepaalt het Convenant bijvoorbeeld dat minderjarigen niet blootgesteld mogen worden aan reclame voor alcohol. Je mag je niet expliciet richten op minderjarigen. Maar een tv-spot voor een biermerk voor en na een voetbalverslag kan perfect. En dat hebben jongeren via die kanalen sowieso wel gezien.

De grootste kritiek van de onderzoekers op de huidige situatie is dat de JEP te weinig oog heeft voor de totale hoeveelheid alcoholreclame waar mensen aan worden blootgesteld. "En dat is van belang", benadrukt Kramer, "hoe meer alcoholreclame je ziet, hoe positiever je ten opzichte van alcohol staat, hoe groter de kans dat mensen de schadelijke effecten van alcohol onderschatten. We moeten de blootstelling absoluut tot een minimum beperken."

Chris Van Roey, de CEO van UBA, een organisatie die het JEP mee ondersteunt, vindt de oproep tot een verbod naïef. "Ik overdrijf wat om mijn punt te maken. Maar als je echt iets wil verbieden, verbied dan het product. Een totaalverbod op reclame is hypocriet."

Rapport: Decorte, T., Kramer, R., Vlaemynck, M., De Donder, E., de Duve, M. Assessment of alternative models for regulation of alcohol marketing in Belgium. Final Report. Brussels : Belgian Science Policy 2019 – 289 p. (BRAINbe - (Belgian Research Action through Interdisciplinary Networks)

Bron: demorgen.be.

almoregal---assessment-of-alternative-models-for-regulation-of-alcohol-marketing-in-belgium_1.pdfalmoregal---assessment-of-alternative-models-for-regulation-of-alcohol-marketing-in-belgium_1.pdf (2,95 MB)

Laatste nieuws