NL EN
DONEER NU!

Onderzoek Objectief naar spontaan ID tonen

28 november 2017

Onderzoek Objectief naar spontaan ID tonen In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Dienst Publiek en Communicatie heeft Objectief nieuw ontworpen point of sale materiaal voor de NIX18 campagne onderzocht. Met het nieuwe materiaal wordt spontaan je ID tonen gestimuleerd.

Doel van het materiaal is dat jonge klanten ervaren hoe moeilijk het is om de leeftijd van een klant in te schatten. Zij worden vervolgens gevraagd of ze de kassamedewerker willen helpen door alvast hun ID te pakken wanneer zij alcohol of tabak willen kopen.
Het materiaal wekt sympathie op voor de kassamedewerker en geeft jongeren een gevoel van keuzevrijheid.

De materialen zijn onderzocht in vier vergelijkbare supermarkten. De observaties tonen aan dat de materialen substantieel bijdragen aan het spontaan tonen van de ID. Het materiaal beïnvloedt de jongeren onbewust. Bij het ondervragen bleek – vreemd genoeg – dat de intentie om het ID te tonen wat was afgenomen.

Bron: leeftijdscontrole.nl.

rijk-aan-gedragsinzichten-editie-2017.pdfrijk-aan-gedragsinzichten-editie-2017.pdf (1,72 MB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl