NL EN
DONEER NU!

Gaat Schotland alcoholreclame beperken?

15 februari 2023

Momenteel wordt door de Schotse regering een consultatie uitgevoerd naar de manieren waarop alcoholreclame in Schotland beperkt zou kunnen worden. Dit wegens de "diepe, langdurige en moeilijke relatie van het land met alcohol".

De redenering is vrij eenvoudig. Adverteren werkt – het moedigt mensen aan om producten te kopen, of we het ons nu realiseren of niet, en de Britse advertentie-industrie, miljarden ponden groot, getuigt van de doeltreffendheid ervan. De Schotse regering wil daarom de mogelijkheden van de alcoholindustrie om reclame te maken voor haar producten aan banden leggen, net zoals de beperkingen die aan de tabaksindustrie zijn opgelegd.

Het voorgestelde verbod zal mensen die afhankelijk zijn van alcohol er niet van weerhouden om te drinken, en is daarvoor ook niet ontworpen.

De doelgroep is tweeledig: kinderen en jongeren, en herstellende alcoholisten. Dit zijn de twee groepen die in het consultatiedocument het vaakst worden genoemd. Door te voorkomen dat kinderen en jongeren worden blootgesteld aan alcoholmarketing, hoopt de Schotse regering dat jongeren op latere leeftijd en minder stevig zullen gaan drinken. Verder wil de Schotse regering voorkomen dat herstellende alcoholisten worden blootgesteld aan alcoholmarketing, met name in winkels waar het moeilijk kan zijn om alcoholproducten en reclame te vermijden, omdat deze in de hele winkel zichtbaar zijn.

Het consultatiedocument rept over sport-, print-, online-, buiten- en tv-reclame. Raamreclame wordt ook genoemd. Maar de regering denkt, aldus premier Nicola Sturgeon, niet aan een verbod op vermelding van merknamen op uithangborden aan de toeristisch populaire whisky-distilleerderijen, net zo min als aan merknamen op verpakkingen.

Als reactie op de plannen schreven enkele bedrijven zoals Lanson Champagne, Diageo en Whyte & Mackay samen met Budweiser en Tennent's een open brief aan de Schotse ministersploeg, met de boodschap: "vernietig de Schotse drankenindustrie niet". In de brief staat dat de voorstellen "op geen slechter moment hadden kunnen komen voor onze sector en de vele duizenden personeelsleden die we in dienst hebben". De alcoholsector beweert dat het "verbod" op reclame en marketing de sector zal schaden en "er geen duidelijk bewijs is om een dergelijke stap te rechtvaardigen".

Bron: scotsman.com.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl