NL EN
DONEER NU!

RCC wijst klacht over campagne van Nederlandse Brouwers af

26 april 2021

De Reclame Code Commissie (RCC) ontving een klacht over de Gouden Momenten campagne van de Nederlandse Brouwers. Klaagster vond dat de campagne het drinken van alcohol verheerlijkt; gesuggereerd wordt dat ‘gouden momenten’ niet zonder bier beleefd kunnen worden.

De RCC wijst de klacht af. Reclame maken voor het drinken van bier in het algemeen is niet verboden. Wel moeten de regels van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) worden nageleefd. Zo mag alcoholreclame geen overmatige of onverantwoorde consumptie tonen. Maar dat is hier niet het geval.

De campagne zet niet aan tot onverantwoord alcoholgebruik; het is slechts een suggestie om sámen te genieten van het drinken van bier.

Uitspraak: https://www.reclamecode.nl/uitspraken/gouden-momenten/voeding-en-drank-2020-00410/284058/

Bron: vmt.nl.

Eerder nieuwsbericht over deze campagne: https://www.stap.nl/nl/nieuws/laatste-nieuws.html/3454/8093/nieuwe-collectieve-campagne-brouwers-om-bier-in-horeca-te-promoten#p3454

RCC wijst klacht over campagne van Nederlandse Brouwers af

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl