NL EN
DONEER NU!

Discussie in Europees Parlement over etikettering alcoholhoudende dranken

27 september 2017

Discussie in Europees Parlement over etikettering alcoholhoudende dranken Vandaag is in het Europarlement door Parlementariërs en gezondheidsvoorlichters opnieuw een oproep gedaan om de voedselinformatie aan consumenten op de verpakkingen van alcoholhoudende dranken in lijn te brengen met die van andere voedingsmiddelen.

"Mensen hebben het recht te weten wat er in de producten zit die ze kopen. Het EU-wettelijk kader moet ervoor zorgen dat consumenten goed geïnformeerd een bewuste keuze kunnen maken tussen de verschillende alcoholhoudende dranken, net als bij andere voedingsmiddelen. Daarom moeten we het huidige gat in de Verordening Productinformatie dichten en eisen dat alle consumenteninformatie op alcoholhoudende dranken per 100 ml op de verpakking wordt weergegeven." Dat zei Jytte Guteland, lid van het Europees Parlement, vandaag tijdens de bijeenkomst over dit thema.

In 2011 is de EU Verordening over verstrekking van voedselinformatie aan consumenten (1169/2011) aanvaard, waarin geregeld is dat op de verpakking van voedsel en frisdranken, met inbegrip van vruchtensap en melk, de voedingswaarde en ingrediënten moeten worden vermelden. Na verhitte debatten werden alcoholhoudende dranken echter vrijgesteld van deze verplichting. Daarom is de kans nu groot dat de consument van alcoholhoudende dranken niet precies weet wat hij/zij drinkt.

In maart 2017 publiceerde de Europese Commissie een rapport waarin duidelijk werd aangegeven dat er geen objectieve gronden zijn waarom er op alcoholhoudende dranken geen informatie over ingrediënten en voedingswaarde zou moeten staan. De Europese Commissie gaf de alcoholproducenten vervolgens 1 jaar om met een zelfreguleringsvoorstel te komen voor de hele sector.

Sommige producenten, met name uit de wijnsector, maar ook kleine en middelgrote fabrikanten, zijn traditioneel gekant tegen alcohol-etikettering.
Mariann Skar, secretaris-generaal van de Europese Alcohol Policy Alliance, liet vandaag weten begrip te hebben voor de zorgen van de kleine en middelgrote producenten. Zij wees er echter op dat de EU kan zorgen voor lastenverlichting. "Momenteel besteedt het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid bijna €250 miljoen per jaar aan promotie van wijn. Een deel van dat geld kan gebruikt worden om etiketten te maken waarop consumenteninformatie staat over calorieën en ingrediënten."

Bron: persbericht Eurocare.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl