NL EN
DONEER NU!

Drankindustrie geeft veel uit aan traditionele reclame, weinig beperkingen

13 februari 2023

De drankenindustrie geeft veel geld uit aan reclame. Vooral de uitgaven van biermerken zijn de afgelopen jaren rap gestegen. Alleen in Nederland gaat het al om tientallen miljoenen, wereldwijd gaat het om miljarden.

De makers van alcoholhoudende dranken gaven afgelopen jaar alleen al zo'n 98,3 miljoen euro uit aan reclame in tijdschriften, op tv en in de bioscoop. Dat is zo'n 15% meer dan het jaar ervoor, aldus Sandy Hogendoorn van mediabureau Mediaplus. "De stijging ten opzichte van 2020 is zelfs 36%."

Hoewel zelfs een beetje alcohol al kanker kan veroorzaken, is een inperking van reclame niet aan de orde. "Nederland loopt daarmee achter", zegt directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP. "De toenmalige minister van Volksgezondheid Ab Klink heeft bereikt dat er tussen 7.00 en 21.00 uur geen reclame voor alcohol gemaakt mag worden op radio en tv. Dat is eigenlijk te vroeg, 22.00 uur zou beter zijn."

Als enige land in Europa zijn hier de wettelijke richtlijnen voor reclame op tv zodanig omgebogen dat de fabrikanten aan zelfregulering mogen doen, zegt Van Dalen. "Heel raar", vindt hij dat. Op sociale media kunnen kinderen nog steeds tegen alcohol aanlopen, vertelt Van Dalen. "En veel mensen denken niet zo snel aan de supermarkt. Daar staan de aanbiedingen van bier vaak al bij de ingang. Hou die in het biervak, zou ik zeggen. Of nog beter: verkoop alcohol alleen in slijterijen."

Bron: nu.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl