NL EN
DONEER NU!

Zes op de tien Nederlanders zien verbod op alcoholreclame zitten

1 februari 2025

Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat er een algeheel verbod zou moeten komen op reclame voor alcohol. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 22.000 leden van hun opiniepanel.

61% is voorstander van een alcoholreclameverbod. Veel mensen willen dat de cultuur rond alcohol moet veranderen "en dat kan met een reclameverbod". 28% is tegen een reclameverbod, de overige 11% ‘weet het niet’ of heeft er geen mening over. Onder jongeren van 18- tot 35-jarigen is ongeveer 70% vóór een verbod op alcoholreclame.

Het verplichten van waarschuwingen voor gezondheidsrisico’s op de etiketten van alcoholhoudende dranken, waarvoor deze week door experts werd gepleit, ziet 45% van de ondervraagden als een effectieve manier om alcoholgebruik in te dammen.

Minder steun is er voor het stoppen met alcoholverkoop in de supermarkten: dat ziet ‘slechts’ 39% zitten. Voor het verhogen van de prijzen van alcohol is ook maar ruim één op de drie deelnemers (35%) voorstander. "Prijzen verhogen helpt mensen met een drankprobleem niet", zeggen sommige panelleden. "Als ze het willen, kopen ze het toch en dan belanden mensen in de financiële problemen."

Bronnen: ad.nl en avrotros.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl