NL EN
DONEER NU!

Meerderheid Duitsers voorstander van gezondheidswaarschuwing in alcoholreclame

6 december 2023

Een grote meerderheid van de Duitsers is voorstander van het introduceren van een gezondheidswaarschuwing in alcoholreclame. Dat blijkt uit een representatief onderzoek door het Forsa-instituut in opdracht van DAK-Gesundheit. Twee derde van de Duitsers is ook van mening dat alcoholreclame ervoor zorgt dat jongeren eerder alcohol gaan drinken.

In het licht van de onderzoeksresultaten roept DAK-baas Andreas Storm op tot een heroverweging van de manier waarop met alcoholreclame wordt omgegaan om kinderen en jongeren te beschermen.

“Reclame werkt, vooral onder kinderen en jongeren”, zegt de commissaris voor Verslaving en Drugskwesties van de federale regering, Burkhard Blienert. “Hoe vaker en eerder kinderen en jongeren reclame voor alcohol zien, hoe groter de kans dat ze alcoholhoudende dranken proberen. De meerderheid van de mensen ziet dat zo en zou graag betere en duidelijke richtlijnen willen voor reclame en sponsoring voor deze producten. Naar mijn mening moet de politiek dit eindelijk onderkennen en strikte reclame- en sponsorregels opleggen. Uitgebreide reclameregels beschermen onze kinderen en jongeren het beste. Daarom eis ik: Geen reclame in tijden waarin kinderen en jongeren media consumeren. En geen alcohol meer verkopen aan jongeren, vooral aan 14- of 15-jarigen.”

Uit het Forsa-onderzoek blijkt dat 79% van de Duitsers de introductie van waarschuwingen over gezondheidsrisico's in alcoholreclame steunt. Vooral vrouwen vinden dat: 85% van de vrouwelijke respondenten is voorstander van waarschuwingsboodschappen. Ook jonge respondenten zijn het hier vaak mee eens: 86% van de 14- tot 20-jarigen zou graag informatie zien over gezondheidsrisico's in alcoholreclames.

83% van de ondervraagden is voorstander van een verbod op reclame in bioscopen vóór films voor kinderen en jongeren. 81% wil een verbod op reclameborden in de buurt van scholen en kinderdagverblijven en 71% wil een verbod op alcoholreclame op sociale media. Ruim de helft (58%) wil niet langer alcoholreclame op sportevenementen.

Volgens het DAK-onderzoek is twee derde van de Duitsers van mening dat alcoholreclame ertoe leidt dat kinderen en jongeren eerder alcohol gaan drinken. 24% van de ondervraagden is het met deze stelling absoluut eens 42% enigszins.

Bron: dak.de.

alkohol-werbung-forsa.pdfalkohol-werbung-forsa.pdf (146 kB)

Laatste nieuws