NL EN
DONEER NU!

Bier trekt sinds lockdown bovengemiddeld de kar in supermarkten

6 november 2020

De bieromzet in de supermarkten is dit jaar nog harder gestegen dan de totale supermarktomzet, die ook al ongekend hard groeit als gevolg van de gedeeltelijke lockdowns. Dat bleek vrijdag uit cijfers van onderzoek- en adviesbureau IRI Nederland.

Sinds de eerste lockdown in maart werd voor 120 miljoen euro meer bier verkocht. Dat is een toename van 13%.

In de allereerste periode van de lockdown in maart steeg de omzet van bier iets meer dan 10%. Vanaf Pasen ging er relatief meer bier in de winkelwagen. In die weken werd zo'n 17% meer uitgegeven. Toen de horeca in juni weer openging, vlakte de groei vergeleken met een jaar eerder wel wat af, maar deze bleef wel iets hoger dan normaal. Dat beeld veranderde weer in augustus, toen Nederland vakantie had, maar massaal in eigen land bleef. "We zagen toen de hoogste bierverkopen van de afgelopen jaren. De omzet lag ruim 50% hoger dan het jaar ervoor" zegt analist Martijn de Vetter van IRI. Het ging om weekomzetten van meer dan 40 miljoen euro.

De uitgaven aan bier groeiden nog iets harder dan de liters, omdat de iets duurdere speciaalbieren een enorme groeispurt doormaken. "De trend was al dat de consumptie daarvan toenam, met een paar procent per jaar", zegt de IRI-analist. "Dit jaar is de omzetgroei maar liefst 30%. Pils is toch echt iets dat in grote gezelschappen gedronken wordt."

Bron: nu.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl