NL EN
DONEER NU!

Caissière zwakste schakel bij leeftijdscontrole

19 juni 2015

Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben de effectiviteit getest van één van de meest gebruikte systemen voor de controle van de leeftijd bij alcohol- en tabaksverkoop. Het betreft de zogenaamde ID-scanner die o.a. in alle filialen van Lidl wordt ingezet.

Het resultaat is dat 8 mystery-shoppers van 17 jaar bij 26 van de 62 aankopen erin slaagden om alcohol te kopen. Hun totale buit bedroeg 144,25 liter alcoholhoudende drank: 97,90 liter bier, 30,25 liter wijn en 16,10 liter mixdrank. Dit ondanks dat bij de 62 aankopen 57 keer om een ID werd gevraagd.

Ook bij 18-22 jarigen, dus meerderjarige mystery-shoppers, waarvan de leeftijd bij de aankoop van alcohol volgens de eigen regels van de supermarktbranche m.b.t. de vergewisplicht ook moet worden vastgesteld (zij zien er immers jonger uit dan 25 jaar), werd onderzocht of de ID-scanner effectief functioneert. In totaal werd bij 40 aankopen 27 keer om een ID gevraagd en 13 keer niet.

Uit het onderzoek blijkt dat ID-scanners onvoldoende geschikt zijn om de beschikbaarheid van alcohol en tabak voor jongeren te beperken. Net zoals in eerder uitgevoerd onderzoek blijkt dat de caissière de zwakste schakel is bij de verkoop van leeftijdsgebonden producten aan jongeren, ook als gebruik wordt gemaakt van ID-scanners. Dit ondanks jarenlange pogingen van de supermarkten om te komen tot een goed nalevingsniveau bij leeftijdscontroles.

Bron: leeftijdsgrens.com.

Laatste nieuws