NL EN
DONEER NU!

'Alcoholreclame. Uw kind ziet meer dan u denkt'

31 maart 2022

Om ouders meer bewust te maken van de aanwezigheid en de invloed van alcoholreclame heeft de Alliantie Alcoholbeleid Nederland in het kader van de campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ de korte film ‘Alcoholreclame. Uw kind ziet meer dan u denkt’ gemaakt.

In de film vertellen leerlingen uit groep 8 op hun eigen manier of ze alcoholreclame zien, waar ze dat zien en wat ze er zelf van vinden. Winkels, (bioscoop) films, YouTube, Instagram, MTV en carnavalsliedjes: Het zijn allemaal kanalen waardoor kinderen in aanraking komen met alcoholreclames. Het valt de leerlingen op dat alcoholreclames op een aantrekkelijke manier worden gebracht, zodat het bij je blijft hangen. Eén van de kinderen geeft aan: "Ik snap dat ze graag willen verkopen, maar maak het niet mooier dan dat het is."

De korte film is gemaakt in samenwerking met medewerkers van het project ‘Laat ze niet (ver)zuipen’, de Prinses Beatrixschool te Goes en met Tejohaas Productions te Heerlen. De ouders van de kinderen hebben er vooraf mee ingestemd dat hun kind deelneemt. Van de film is ook een exemplaar beschikbaar met Engelse ondertiteling.

Het is de bedoeling dat ter voorbereiding op de nieuwe campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ in 2022 materiaal wordt gemaakt voor ouders met suggesties hoe ze het thema alcoholreclame met hun kinderen kunnen bespreken.

Film: https://www.youtube.com/watch?v=i-2uMJhgv3A
Met Engelse ondertiteling: https://www.youtube.com/watch?v=6DKHsSn9sLo

Bron: laatzenietverzuipen.nl.

'Alcoholreclame. Uw kind ziet meer dan u denkt'

Laatste nieuws