NL EN
DONEER NU!

Heineken sponsort het NOC*NSF, niet de Olympische Spelen

9 augustus 2016

Na de commotie over het vermeende alcoholmisbruik van turner Yuri van Gelder barstte een discussie los over de vraag of een sportief evenement zich wel moet laten sponsoren door een alcoholmerk.

Zo twitterde Eddy Zoey: "Betreffende alle comments nu op Yuri; hoe krom is 't dan eigenlijk dat Heineken de Olympische Spelen sponsort?" Kamerlid Lea Bouwmeester schreef: "Eens dat alcohol en sport geen ideale combinatie is, maar Heineken mag wel elke dag reclame met sporters maken in het Holland Heineken huis?"

Heineken voelde zich genoodzaakt op Twitter van zich te laten horen. De bierbrouwer zei in eerste instantie letterlijk "geen sponsor te zijn, maar alleen het NOC*NSF te 'faciliteren' met het Holland Heineken House." Dat viel niet goed bij de Twittergemeenschap. Mensen reageerden vol ongeloof en vroegen zich af wat precies het verschil is tussen het faciliteren van een horecagelegenheid op de Olympische Spelen en sponsoring van diezelfde spelen.

Uiteindelijk kwam de brouwer met een verheldering: "We bedoelden dat we de Olympische Spelen niet sponsoren, het NOC*NSF sponsoren we wel."
Heineken was de hele middag onbereikbaar voor commentaar.

Bron: nos.nl.

nocnsf-marketingrichtlijnen-os-en-ps-2016-2020.pdf-1.pdfnocnsf-marketingrichtlijnen-os-en-ps-2016-2020.pdf-1.pdf (499 kB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl