NL EN
DONEER NU!

Curieuze afwijzing van klacht over reclame 'All day long' wijnen

27 mei 2024

De klacht van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP over reclame voor het wijnmerk 'All day long' is door de Reclame Code Commissie afgewezen, verwijzend naar het wel zeer ongeloofwaardige verweer van de producent van deze wijn.

STAP maakte bezwaar tegen de aanprijzing van 'All day long' wijnen, omdat hiermee het drinken van alcohol gedurende de hele dag wordt gepromoot. Dat is onverantwoorde consumptie, waardoor de aanprijzing een aantoonbare overtreding is van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.

Het verweer van wijnproducent Neleman was curieus. 'All day long' is – aldus Neleman – "een verwijzing naar de druiven die de hele dag in de zon hangen, net als hagedissen die de hele dag lekker in de zon liggen in de wijngaarden." Ook verwijst de merknaam naar "de lange afdronk van de wijn", wat een gebruikelijke aanbeveling is bij wijnen. STAP heeft volgens Neleman de naam van het wijnmerk 'All day long' verkeerd geïnterpreteerd en er is ook nooit een vergelijkbare klacht over de naam ontvangen.

Ondanks dat het verweer van wijnproducent Neleman volgens STAP zeer ongeloofwaardig overkomt, ging de Reclame Code Commissie er in mee. De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument 'All day long' ook niet zal interpreteren als een suggestie om de hele dag deze wijn te drinken. De klacht wordt afgewezen.

Neleman is blij met deze uitspraak: "Een enorme opluchting natuurlijk, want anders was het einde oefening voor onze heerlijke All Day Long wijnen."

Bronnen: reclamecode.nl en biojournaal.nl.

Curieuze afwijzing van klacht over reclame 'All day long' wijnen

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl