NL EN
DONEER NU!

Jongeren zien minder alcoholcommercials via televisie, maar worden nog wel door alcoholmarketeers bereikt

3 december 2021

Hoeveel alcoholspots waren er in 2020 rond televisieprogramma’s die na 21:00 uur werden uitgezonden en door meer dan 100.000 jongeren van 12-17 jaar zijn bekeken?

Uit onderzoek van Featly Media op basis van data van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat er in 2020 53 tv-programma’s na 21:00 uur waren die door meer dan 100.000 18-minners zijn bekeken. Voor, tijdens en na die 53 programma’s werden 14 alcoholspots uitgezonden.

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), een samenwerkingsverband van de alcoholbranche, gaf de opdracht tot dit onderzoek. Peter de Wolf, directeur van de STIVA, concludeert dat jongeren nauwelijks nog alcoholspots op de Nederlandse tv zien, zeker als je dat vergelijkt met 2002. Dat was voordat er een verbod gold op het uitzenden van alcoholcommercials op Nederlandse tv- en radiozenders vóór 21:00 uur.

Uit recent onderzoek van Breuer & Intraval blijkt dat jongeren echter veelvuldig worden blootgesteld aan diverse vormen van alcoholmarketing via televisie. Het gaat dan bijvoorbeeld om ‘non-spot’- uitingen van adverteerders die niet in de reguliere reclameblokken zitten. Zoals billboards met alcoholreclame en promo’s voor grote sportevenementen zoals Formule 1 en Champions League.

Naast blootstelling op televisie blijkt product placement in supermarkten en bioscopen een belangrijke manier te zijn waarop jongeren alcoholmarketing zien. Bij horecagelegenheden zijn het vooral uitingen in de openbare ruimte (zoals reclameborden en parasols) waarmee jongeren worden geconfronteerd.

En last but not least worden jongeren geconfronteerd met alcoholmarketing via sociale media. Het gaat dan om gesponsorde alcoholreclames en (intentionele of niet-intentionele) alcoholboodschappen via bijvoorbeeld vlogs van influencers.

STIVA geeft in haar persbericht aan dat zij zich uiteraard realiseert dat een deel van de mediaconsumptie van minderjarigen verplaatst is van televisie naar diensten als Netflix en Disney+ (waar geen commercials te zien zijn) en ook naar social media.

Bronnen: stiva.nl en breuerintraval.nl.

analyse-blootstellingscijfers-tv-alcoholreclame-2002-2020.pdfanalyse-blootstellingscijfers-tv-alcoholreclame-2002-2020.pdf (295 kB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl