NL EN
DONEER NU!

WHO-rapport over marketingtechnieken alcoholindustrie

7 juli 2020

WHO-rapport over marketingtechnieken alcoholindustrie De alcoholbranche zoekt bewust naar marketingmogelijkheden op sociale media waar niet of nauwelijks beperkende wetgeving geldt. Dat blijkt uit een nieuw rapport van WHO-Europa dat vandaag is verschenen.

Volgens het rapport, getiteld "Alcohol marketing in the WHO-European region", past de alcoholmarketing zich sneller aan, dan de wetgeving. De publicatie legt haarfijn uit hoe innovatieve online advertentietechnieken consumenten, waaronder kinderen en adolescenten, precies kunnen targeten om drinken te promoten.

Jaarlijks wordt wereldwijd ongeveer 1.000 miljard dollar uitgegeven aan reclame voor alcohol, met een steeds toenemend aantal promotiecampagnes in online media. Tegelijkertijd heeft volgens de laatste WHO-gegevens minder dan een kwart van alle Europese lidstaten regels voor internetmarketing van alcoholhoudende dranken. Nog minder landen hebben soortgelijke beperkingen voor sociale media ingevoerd, ondanks het feit dat alcoholreclameverboden en strenge regulering van alcoholreclame kosteneffectieve maatregelen zijn om alcoholgebruik en alcoholgerelateerde schade te beperken.

De nieuwe WHO-publicatie legt uit hoe landen in Europa de impact van evoluerende reclametechnieken op de gezondheid van mensen kunnen aanpakken.

Het rapport kwam tot stand met financiële steun van Nederland, Noorwegen en Rusland.

Bron: euro.who.int.

alcohol-marketing-in-the-who-european-region.pdfalcohol-marketing-in-the-who-european-region.pdf (6,23 MB)

Laatste nieuws