NL EN
DONEER NU!

Jaarlijks zo’n €220 miljoen EU-geld naar wijnpromotie

12 maart 2019

In het kader van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) van de Europese Unie wordt jaarlijks meer dan € 1,1 miljard besteed aan ondersteuning van de wijnsector. In de periode 2014-2018 was bijna 20% van deze financiering bestemd voor promotie, of een gemiddelde van bijna € 220 miljoen euro per jaar. Voor de periode 2019-2023 is een vergelijkbaar deel van het budget bestemd voor promotie.

Dit betekent dat in het kader van het GLB meer geld wordt besteed aan het promoten van wijnen dan aan het beschikbaar stellen van groenten en fruit aan schoolkinderen.

De promotiemaatregelen omvatten activiteiten zowel binnen als buiten de EU. Het gaat om campagnes om de consument bewust te maken van 'verantwoorde wijnconsumptie', een strategisch dubbelzinnige term die door de alcoholindustrie is bedacht.

Uit een onderzoek van Franceinfo blijkt dat 7 van de 20 grootste GLB-begunstigden Franse wijn- en gedistilleerdbedrijven zijn, waarvan 3 champagnemerken. Champagne-merken "Mumm" en "Perrier-Jouët" ontvingen samen € 6,1 miljoen. Beide behoren tot Pernod-Ricard, een grote multinational.

Bron: epha.org.

Laatste nieuws