NL EN
DONEER NU!

Blokhuis stuurt Kamer Trimbos-studies over alcoholmarketing

30 november 2017

Blokhuis stuurt Kamer Trimbos-studies over alcoholmarketing Vandaag heeft staatssecretaris Paul Blokhuis de Tweede Kamer twee rapporten van het Trimbos-instituut gestuurd over alcoholmarketing. Het ene rapport gaat over het effect van alcoholreclame op drinkgedrag, het tweede over effecten van maatregelen op het gebied van alcoholmarketing,

De conclusie van het Trimbos-instituut over het effect van alcoholreclame is dat er overtuigend wetenschappelijk bewijs is voor een (positief) verband tussen bloostelling aan alcoholmarketing en gestimuleerd drinkgedrag, bijvoorbeeld een verhoogde kans op initiatie van alcoholgebruik of bingedrinken.

Uit het tweede document over alcoholmarketing blijkt dat veel Europese landen maatregelen kennen op het gebied van alcoholmarketing. Deze zijn in vier categorieën in te delen
1. Maatregelen m.b.t. de inhoud van alcoholreclame; dit geldt bijvoorbeeld in Frankrijk. Daar mag, op de plekken waar alcoholreclame is toegestaan, alleen productinformatie weergegeven worden. Leefstijl-gerelateerde informatie is niet toegestaan.
2. Maatregelen m.b.t. de blootstelling aan alcoholreclame via radio en televisie. Dit type maatregel wordt bijvoorbeeld toegepast in Zweden. Daar geldt een wettelijk algeheel verbod op alcoholreclame via verschillende media.
3. Maatregelen m.b.t. de blootstelling aan alcoholreclame via andere verspreidingskanalen zoals tijdschriften, internet en bioscopen. Zo zijn in Finland vormen van alcoholmarketing verboden die gebruikelijk zijn in nieuwe media, zoals spellen, loterijen en wedstrijden. Ook mag geen content gebruikt worden die geproduceerd is door consumenten of gemaakt is voor het laten delen door consumenten.
4. Maatregelen m.b.t. sponsoring van media-uitingen en sportevenementen door alcoholproducenten.

In de meeste landen zijn op het gebied van alcoholmarketing verdergaande maatregelen van kracht dan in Nederland. Het Trimbos-instituut stelt dat er over de effecten van maatregelen rondom alcoholreclame op het drinkgedrag nog weinig bekend is. Dat komt omdat het moeilijk aan te tonen is dat de beperking van de alcoholreclame leidt tot een vermindering van alcoholconsumptie. Om een dergelijk causaal verband vast te stellen, moeten de effecten van (de invoering van) een maatregel vanaf het begin gemonitord en vergeleken worden met een controlegroep. De maatregelen zijn tot op heden niet op deze manier onderzocht.

Bron: rijksoverheid.nl.

huidige-stand-van-kennis-in-de-wetenschap-over-het-effect-van-alcoholreclame-op-drinkgedrag.pdfhuidige-stand-van-kennis-in-de-wetenschap-over-het-effect-van-alcoholreclame-op-drinkgedrag.pdf (134 kB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl