NL EN
DONEER NU!

Detailhandelsomzet in alcoholhoudende dranken 14% hoger

9 december 2020

Vanaf eind maart tot eind september lag de detailhandelsomzet in alcoholhoudende dranken, plus alcoholvrij bier, 14% hoger dan in de eerste weken van 2019. Zowel bij de zelfstandige slijters, drankketens als Gall & Gall en Mitra, de supermarkten als de borrelshops.

Volgens onderzoeksbureau IRI, dat zich baseert op kassagegevens van veel supermarkten en drankketens, en op steekproeven bij de andere drankverkopers, geldt die stijging voor alle soorten alcoholhoudende dranken: voor bier en cider (plus 13%), voor wijn, port, sherry en vermout (plus 15%), voor gedistilleerd (16%) en voor mixdranken en likeuren (plus 18%). De verkoop van alcoholhoudende dranken steeg beduidend meer dan die van waters, sapjes en frisdrank, meldt IRI erbij.

Daarmee is, merkt Ron Andes van de SlijtersUnie op, niet gezegd dat het bij alle slijters hosanna is. De verkoop van relatiepakketten loopt achter bij die van vorig jaar en bedrijfs- en vrijdagmiddagborrels zijn er niet of nauwelijks. Feestjes evenmin. En dan zijn er de slijters die aan de horeca leveren. Hoe groter het aandeel horeca in hun pakket was, hoe slechter het hun nu vergaat.

De grootste trend in drankenland is een andere: die naar online. De webverkopen van drank liggen nu zo’n 50% hoger dan vorig jaar. Inmiddels, zegt Andes, wordt 12-15% van de in Nederland verkochte wijn en gedistilleerd via internet besteld.

Alles bij elkaar wordt er thuis dus meer gedronken. "Al ligt die groei wat lager dan de 14% die IRI mat", aldus Lucie Wigboldus van Nederlandse Brouwers. "IRI rekent in omzet en in die 14% zit verdisconteerd dat mensen wat duurdere flessen kopen. Maar alles bij elkaar genomen, wordt er duidelijk minder gedronken."

Bron: trouw.nl.

Laatste nieuws