NL EN
DONEER NU!

Bierbrouwers doen in hun marketing vaak aan geschiedvervalsing

2 augustus 2017

Bierbrouwers doen in hun marketing vaak aan geschiedvervalsing "Historisch lekker, sinds 1340", zo probeert Brand zijn pils aan de man te brengen. Mooi bedacht, maar historisch gezien klopt het niet volgens schrijver en 'bierbiograaf van Nederland' Marco Daane. De familie Brand ging pas bier maken in 1871, een slordige 500 jaar later.

Brouwer van abdijbier Affligem rekt zijn geschiedenis met bijna een millennium op. Als je de marketing mag geloven dateert het bier van 1074. Volgens Daane werd er pas in 1956, zo'n 900 jaar later dan je zou verwachten dus, een deal gesloten tussen een lokale brouwer en de abdij en gingen ze bier brouwen met die naam.

Ook Grolsch ('sinds 1615') doet er aan mee. In het plaatsje Groenlo werd rond die tijd wel al bier gebrouwen, maar niet door de latere eigenaar. Daane: "Het heet nu Grolsch, vroeger niet en het komt ook niet meer uit Groenlo." Inmiddels is Grolsch trouwens in Japanse handen.

De Brabantse brouwer Bavaria is al sinds het eind van de 18e eeuw in handen van dezelfde familie Swinkels. Niet sinds 1719 zoals je ziet op de flesjes, maar het komt in vergelijking met de concurrentie in ieder geval redelijk in de buurt.

Bron: rtlnieuws.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl