NL EN
DONEER NU!

Europese reclame-industrie verzet zich tegen Digital Fairness Act

18 juli 2025

IAB Europe (Interactive Advertising Bureau Europe) en een coalitie van brancheorganisaties in de reclamebranche hebben een gezamenlijke brief gestuurd aan de Europese Commissie, waarin zij de Digital Fairness Act ter discussie stellen.

De Digital Fairness Act is een EU-wetsvoorstel dat beoogt de consumentenwetgeving te simplificeren en tegelijkertijd consumenten op een hoger niveau te beschermen tegen manipulatieve praktijken in de digitale omgeving.

De reclamebranche stelt dat digitale reclame al valt onder de uitgebreide regels van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken, de Wet Digitale Diensten en de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Verder zijn er beperkingen op nationaal niveau in verschillende lidstaten, bijvoorbeeld rond alcohol en gokken. Frankrijk, Litouwen en Ierland hebben regels ingevoerd die alcoholreclame aan banden leggen. Italië, Spanje en Nederland zijn voorbeelden van EU-lidstaten die regels en beperkingen t.a.v. gokreclame hebben ingevoerd.

De reclamebranche stelt dat er geen gebrek is aan regels, maar dat meer werk gemaakt moet worden van effectieve handhaving met name op gebieden waar flagrante inbreuken blijven bestaan. Ze vragen om prioriteit te geven aan het helpen van bedrijven om te voldoen aan de bestaande regels, met name de Europese wetgeving inzake consumentenbescherming.

De ondertekenaars zijn naast Interactive Advertising Bureau Europe: de Alliance Digitale, Portuguese Association of Advertisers, German Association for the Digital Economy en IAB-afdelingen uit Ierland, Portugal, Polen, Slowakije, Spanje en Zweden. Ook de Duitse Adverteerdersvereniging sloot zich aan bij de coalitie.

Bron: ppc.land.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl