NL EN
DONEER NU!

Heineken past reclameposters aan omdat modellen te jong lijken

2 juni 2023

Heineken past reclameposters aan omdat modellen te jong lijken Heineken haalt reclameposters weg omdat de modellen die erop te zien zijn te jong lijken. De Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank geeft aan dat modellen in alcoholreclame niet jonger mogen zijn of evident jonger mogen lijken dan 25 jaar. Andere posters komen er nu voor in de plaats.

Gezondheidsbevorderaar Martijn Planken plaatste een bericht over de campagne op LinkedIn. Drie tieners die hij vroeg de leeftijd van de modellen te schatten, zeiden dat die tussen de 16 en 18 jaar leken. Planken denkt dat Heineken de ophef over de reclameposters had kunnen voorkomen, als het bedrijf dat had gewild. "Ze weten precies wat ze doen en zoeken het randje op of gaan eroverheen en zeggen dan achteraf 'oeps'. Dat geloof ik niet. Volgens mij hebben ze heel goed opgelet van tevoren. Heineken wist dit en wilde kijken of ze ermee wegkwamen."

Peter de Wolf, directeur van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), de lobby-organisatie van de alcoholbranche, nam naar aanleiding van de kritische geluiden over de reclameposters contact op met Heineken. "Dat […] de modellen tussen de 16 en 18 jaar worden geschat, is natuurlijk niet de bedoeling", reageert hij op LinkedIn.

De bewuste reclameposters verdwijnen uit het straatbeeld, bevestigt een woordvoerster van Heineken. "Door de suggestie dat de modellen jonger lijken, hebben we besloten de reclame te wijzigen. Dat is in overleg gegaan met STIVA. We blijven er natuurlijk goed op letten dat we de regels naleven."

Bron: distrifood.nl, rtlnieuws.nl en nos.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl