NL EN
DONEER NU!

Nederlandse biermarkt in 2023 gekrompen

7 februari 2024

Door een slechte zomer, gestegen inflatie en hogere prijzen zijn de bierverkopen in Nederland in 2023 teruggelopen.

In 2023 is zowel de horeca- als de thuisconsumptie van bier gedaald. De verkopen van pils en biermixen (zoals Radlers) daalden respectievelijk met 6,5 en 15,2%. Waar de afgelopen jaren vooral de consumptie van speciaalbier en alcoholvrij bier groeide, bleef de verkoop van die bieren vorig jaar stabiel.

Nederlandse Brouwers stellen dat de inflatie en de hogere prijzen voor de lagere verkoop van bier zorgden. Daarnaast speelde ook het slechte zomerweer de biermarkt parten. Dat had vooral invloed op de verkoop van biermixen zoals Radler, die vooral worden gedronken bij mooi weer.

Voor het eerst sinds 2001 is het aantal brouwerijen afgenomen. Uit de gegevens van de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur blijkt dat in 2023 76 brouwerijen zijn gestopt waaronder 27 brouwerijen en 48 brouwerijhuurders. De redenen hiervoor variëren van faillissementen tot het de deuren sluiten omdat het niet langer rendabel was om bier te brouwen.

De stabiele consumptie van alcoholvrij bier na jaren groei, is aanleiding voor Fred Teeven, de voorman van de bierbrouwers, om in Distrifood te ageren tegen de hogere verbruiksbelasting, die sinds 1 januari jl. op deze dranken geheven wordt. Hij pleit voor een nultarief voor alcoholvrij bier.

Bronnen: nederlandsebrouwers.nl en distrifood.nl.

Laatste nieuws