NL EN
DONEER NU!

WHO roept op tot regulering van grensoverschrijdende alcoholmarketing

10 mei 2022

WHO roept op tot regulering van grensoverschrijdende alcoholmarketing Een nieuw rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) benadrukt het toenemende gebruik van geavanceerde digitale marketingtechnieken voor alcoholpromotie en de noodzaak van effectieve regulering van grensoverschrijdende alcoholmarketing.

Volgens Dag Rekve van de afdeling Alcohol, Drugs en Verslavend Gedrag van de WHO betekent het toenemende belang van digitale media dat alcoholmarketing steeds meer grensoverschrijdend is geworden. Dit leidt in principe tot grotere problemen bij het reguleren van alcoholmarketing in verschillende rechtsgebieden. Daarom is het van belang dat landen samenwerken in dit grijze gebied.

Sponsoring van grote sportevenementen op mondiaal, regionaal en nationaal niveau is een belangrijke strategie van internationale alcoholproducenten. Dergelijke sponsoring kan de bekendheid van alcoholmerken bij een nieuw publiek aanzienlijk vergroten. Daarnaast gaan alcoholproducenten vaak een partnerschap aan met sportcompetities en clubs om kijkers en potentiële consumenten in verschillende delen van de wereld te bereiken.

De toenemende markt van e-sports, inclusief competitieve gaming-evenementen, is een andere manier om de naamsbekendheid (en de internationale verkoop) te vergroten. Dat geldt ook voor productplaatsing in films en series, waarvan er veel worden gestreamd op internationale abonnementskanalen. Volgens een analyse van de 100 best renderende Box Office Amerikaanse films tussen 1996 en 2015, worden in bijna de helft van alle films alcoholmerken getoond.

Het gebrek aan regelgeving is zorgwekkend voor kinderen en adolescenten. Waarom? Omdat het wetenschappelijk bewezen is dat het beginnen met alcohol op jonge leeftijd een voorspeller is van gevaarlijk drinken als jong volwassene en daarna. Verder zijn tienerdrinkers kwetsbaarder voor schade door alcoholgebruik dan oudere drinkers.

Vrouwen zijn ook een belangrijke groeisector binnen de alcoholmarketing. Daarin wordt drinken door vrouwen afgeschilderd als een symbool van sterkte en gelijkheid.

Zware en afhankelijke drinkers zijn een ander doelwit van de marketinginspanningen, aangezien in veel landen slechts 20% van de huidige drinkers meer dan de helft van alle geconsumeerde alcohol drinkt. Het gaat dan om mensen die een sterke drang voelen om alcohol te drinken wanneer ze worden geconfronteerd met alcoholsignalen. Zij zouden blootstelling juist moeten vermijden.

De directeur-generaal van de WHO, dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, vindt dat jongeren, hun families en samenlevingen door alcohol van hun leven en potentieel worden beroofd. "Maar ondanks de duidelijke gezondheidsrisico’s is de regelgeving voor het op de markt brengen van alcohol veel zwakker dan voor andere psychoactieve producten. Een betere, goed afgedwongen en consistentere regulering van alcoholmarketing kan jonge levens over de hele wereld redden en verbeteren."

Bron: who.int.

who---reducing-the-harm-from-alcohol-by-regulating-cross-border-alcohol-marketing-advertising-and-promotion.pdfwho---reducing-the-harm-from-alcohol-by-regulating-cross-border-alcohol-marketing-advertising-and-promotion.pdf (4,04 MB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl