NL EN
DONEER NU!

Veroordeling hard seltzer reclame GiG

11 januari 2024

De Reclame Code Commissie heeft weer geoordeeld dat een reclame-uiting voor een hard seltzer in strijd is met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Ditmaal betrof het een drank van producent GiG en was de klacht ingediend door de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie, de organisatie die verantwoordelijk is voor bewaking van de zelfregulering.

De betwiste reclame-uiting was een video waarin een bejaarde vrouw op bezoek gaat bij een eveneens bejaarde vriendin. Zodra de vrouw binnen is, wordt door de vriendin een tray blikje (24 stuks) GiG hard seltzer op tafel gezet en wordt de indruk gewekt dat er veel wordt gedronken.

De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat dit in strijd is met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) waarin het verboden is in een reclame-uiting voor een alcoholhoudende drank overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie te tonen, suggereren of stimuleren.

Bron: stiva.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl