NL EN
Steun het werk van STAP!

Onderzoek van Heineken bevestigt intimidatie Afrikaanse bierpromotiemeisjes

5 juli 2018

Onderzoek van Heineken bevestigt intimidatie Afrikaanse bierpromotiemeisjes In Afrika worden promotiemeisjes voor Heineken op grote schaal geïntimideerd tijdens hun werk en ze hebben slechte arbeidsvoorwaarden. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Heineken, uitgevoerd door bureau Partner Africa, na berichten in NRC en het boek Bier voor Afrika. In Mozambique is hun inzet voorlopig gestaakt. De brouwer komt met nieuwe regels om excessen te voorkomen.

Volgens het onderzoek zijn vrouwen in acht van de dertien Afrikaanse landen waar Heineken hen inzet slachtoffer van seksuele, fysieke of verbale intimidatie. In de overige vijf landen zouden die problemen niet voorkomen, maar in vier daarvan vonden de interviews met de promotiemeisjes plaats op het kantoor van hun werkgever, wat de antwoorden mogelijk heeft beïnvloed.

Heineken maakt volgens een eigen schatting wereldwijd gebruik van 20.000 beerpromoters, van wie 4.000 in Afrika.

Heineken heeft een samenvatting van het rapport beschikbaar gesteld. Het bedrijf weigert het volledige onderzoek openbaar te maken "omdat het concurrentiegevoelige informatie bevat".

Bronnen: nrc.nl en ad.nl.

partner-africa-assessment-report-1.pdfpartner-africa-assessment-report-1.pdf (546 kB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl