NL EN
Steun het werk van STAP!

Heineken wil misbruik promotiemeisjes breed aanpakken

25 maart 2018

Heineken wil misbruik promotiemeisjes breed aanpakken Gisteren meldde de NRC naar aanleiding van onderzoek van journalist Olivier van Beemen dat Heineken in Afrikaanse landen duizenden promotiemeisjes inzet, van wie velen worden lastiggevallen onder werktijd. De brouwer beloofde er wat aan te gaan doen.

Heineken laat de NOS weten samen met andere biermerken, promotiebureaus en andere partijen stappen te willen zetten om de misstanden aan te pakken. Het bedrijf noemt daarbij "duidelijke regels, training, kledingvoorschriften, verbod op drinken van alcohol tijdens het promoten, toezichthouders van het promotiebureau in bars en vervoer naar huis van werk".

Volgens Van Beemen (foto) spelen de problemen al jaren en heeft de bierbrouwer tot nu toe weinig tegen de misstanden gedaan. In het NRC-artikel refereert hij aan vergelijkbare misstanden in Zuidoost-Azië, achttien jaar geleden. Daarop volgden een onderzoek en nieuwe richtlijnen.

"We maakten in eerste instantie de fout het als een medische kwestie te beschouwen, terwijl het een maatschappelijk probleem was", zegt oud-personeelsmanager Hans Wesseling. "Heineken ging die meisjes vertellen hoe ze veilig seks konden hebben, terwijl uit onderzoek bleek dat ze werden verkracht."

Bron: nos.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl