NL EN
Steun het werk van STAP!

Alcoholgebruik bij pubers terugdringen via sociale marketing

17 december 2014

Alcoholgebruik bij pubers terugdringen via sociale marketing Alcohol is populair onder jongeren en het gebruik ervan neemt toe tijdens de pubertijd. Hoe kan dit gebruik c.q. misbruik bij de jeugd worden teruggebracht via sociale marketing? Dat is de vraag die Meriam Janssen zich stelt in haar proefschrift.

Ze gebruikte vragenlijsten en groepsinterviews om te onderzoeken hoe jongeren aankijken tegen alcohol. Jongeren blijken aangesproken te kunnen worden op groepsdruk en de eigen kracht, los van vrienden. Vervolgens ontwikkelde Janssen twee interventies:
- Een ‘Smartquiz’ die leerlingen met hun smartphone kunnen invullen en die gaat over hun houding ten aanzien van alcohol en het maken van een eigen keuze.
- De ‘Cool Choice – be a hero, go zero’ combineert energieke spellen met serieuze informatie over groepsdruk, het maken van een eigen keuze maken en durven zeggen dat je geen behoefte hebt aan alcohol.

Bron: tilburguniversity.edu.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl