NL EN
DONEER NU!

Nederlandse brouwers willen dat vrouwen méér bier drinken

30 mei 2015

Deze week lanceerde Nederlandse Brouwers een campagne gericht op vrouwen. Met deze campagne willen ze vrouwen aanmoedigen zich niet te laten belemmeren door wat al dan niet gepast zou zijn, maar vooral hun eigen smaak te volgen.

"Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking is vrouw. We weten dat een groot deel van deze doelgroep ook regelmatig een glas bier drinkt en vinden het dan ook zonde om te horen dat vrouwen toch een glas bier om bepaalde redenen laten staan," zegt Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers, initiatiefnemer van de campagne. "Vandaar deze gezamenlijke campagne, waarin we de perceptie van bier in Nederland willen veranderen door vrouwen de rijke variatie van bier te laten ervaren. Vrouwen van Nederland, laat je verrassen en volg je eigen smaak!"

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, vindt de campagne van de brouwers niet erg gepast. Van Dalen: "Ik verbaas me ook wel dat ze met een gezamenlijke campagne beginnen. Nog niet zo lang geleden stond in hun eigen reclamecode een verbod op collectieve campagnes voor soorten drank. Dat zou teveel aanzetten tot verhoging van het alcoholgebruik. Inmiddels mag het nu dus blijkbaar wel. En dan nog wel gericht op vrouwen. Terwijl we weten dat vrouwen een beduidend hoger risico lopen op alcoholgerelateerde schade. Zelfs als ze matig drinken. Zo lopen vrouwen bij elk glas alcohol extra per dag méér risico om borstkanker te krijgen. Als je dát weet – en de brouwers weten dat – dan is het wel heel cru om een campagne te starten specifiek gericht op het verhogen van het biergebruik bij vrouwen."

Campagne-site: love-beer.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl